За нас процесът на създаване на всеки нов спектакъл е истинско приключение,ново предизвикателство и възможност да излезем от комфортната зона на познатото, вече изпробваното и привичното, за да разчупим собствените си ограничения като творци и да разширим хоризонта на своите зрители, предлагайки им театър, различаващ се значително от онзи, който обикновено може да се види по нашите сцени.
Вече повече от шест години (от 2008 година насам) ЖАР ТЕАТЪР работи в международен формат, давайки възможност на млади артисти (актьори, сценографи, художници, дизайнери, улични артисти, музиканти и т.н.) от България и от различни европейски и съседни на ЕС страни да станат част от творческия ни екип за период от 2 до 12 месеца, запознавайки се с основите и овладявайки тънкостите на изкуството на пантомимата, театъра на открито, театъра с огън и карнавала. Ето защо творческият процес в ЖАР ТЕАТЪР е така организиран, че не само да постига високи в художествено отношение резултати, но и да осигурява възможност за развитие и обучение на младите артисти.

- Процес на персонално развитие - обучение, тренинг, личностно и професионално изграждане на всеки един от участниците в екипа поотделно
- Процес на изграждане и разгръщане на потенциала на самия екип (опознаване, сплотяване, излизане от комфортната зона и преодоляване на гравитацията на рутинното, познатото, привичното, лесното)
- Процес на създаване на самия спектакъл и всичко необходимо за осъществяването му –т.е. същинският творчески процес, който от своя страна включва:
I. ане и събиране на изходен материалетап на дискусии и обработка на изходния му материал и превръщането му в драматургическа първооснова (канава, работен сценарий), цялостна режисьорска концепция и съответно сценографски и костюмни скици, концепция за музика и т.н.
II. обучително-изследователски етап - уъркшопи и тренинзи, целящи набавянето на необходимите умения и овладяването на базисните техники и стила на игра от всички членове на екипа, както и лаборатории, проби и експерименти с цел изпробването на нови идеи и техники постановъчен етап – етап на разработка и поставяне на отделните сцени, работа върху ролите и спектакъла (провеждане на конфликта и отделните драматургични линии, работа върху разбираемостта, стила, темпоритъма, мениджмънта на енергията и т.н.) както и на изработка на всички необходими за спектакъла костюми, маски, кукли, реквизит, конструкции, декор и т.н. На този етап обикновено реализираме и поредица от открити репетиции, помагащи ни да се ориентираме в прогреса си. От настоящата година започнахме и организирането на открити ателиета, даващи възможност на по широката публика да надникне в „кухнята“ ни и дори да съучаства в творческия процес.
III. Заключителен репетиционен етап – работа в реални условия и на терен, генерални репетиции Следва
II. обучително-изследователски етап - уъркшопи и тренинзи, целящи набавянето на необходимите умения и овладяването на базисните техники и стила на игра от всички членове на екипа, както и лаборатории, проби и експерименти с цел изпробването на нови идеи и техники постановъчен етап – етап на разработка и поставяне на отделните сцени, работа върху ролите и спектакъла (провеждане на конфликта и отделните драматургични линии, работа върху разбираемостта, стила, темпоритъма, мениджмънта на енергията и т.н.) както и на изработка на всички необходими за спектакъла костюми, маски, кукли, реквизит, конструкции, декор и т.н. На този етап обикновено реализираме и поредица от открити репетиции, помагащи ни да се ориентираме в прогреса си. От настоящата година започнахме и организирането на открити ателиета, даващи възможност на по широката публика да надникне в „кухнята“ ни и дори да съучаства в творческия процес.
III. Заключителен репетиционен етап – работа в реални условия и на терен, генерални репетиции Следва
- Етап на представяне на спектакъла – по време на който педагогическият процес и процесът на развитие на екипа продължават, а самият спектакъл непрекъснато се развива и трансформира След като планираните представления приключат проектът завършва c
- Етап на оценка на постигнатите резултати (творчески, педагогически и по отношение на развитието на ЖАР ТЕАТЪР) и ефектите от проекта върху публиката, върху участниците в него (по отделно и като екип) и върху публичния образ на формацията.
Работи се групово, като се поощряват про-активността, инициативността и креативността на всеки от участниците. Процесът се ръководи от ръководителя на проекта и режисьора, подпомаган от педагозите, треньорите, ръководителите на изследователски, творчески и работни групи, експертите-консултанти.
Работата по ПАМЕТТА НА ОГЪНЯ започна със създаването на творческата концепция за спектакъла и кандидатстването за субсидиране по програма „Култура“ на Столична община през м. март 2014. Докато изчаквахме резултатите от конкурса, започнахме своята проучвателна работа и събирането на изходен материал, както и уъркшопите и тренинзите за умения и стил (м. април – м. май). След като проектът беше одобрен за финансиране (м. май), можехме да преминем към създаването на спектакъла. Целият процес отне два месеца усилена работа (м. юни и м. юли) като на 30 юли осъществихме първата цялостна открита генерална репетиция in situ на руините при ротондата „Свети Георги“ – в двора между президентството и хотел „Шератон“.

На 29 август беше осъществена втора открита генерална репетиция с публика (отново пред около 50 човека), а на 5 септември – предпремиерно представление. На него присъстваше и телевизионен екип (с режисьор и продуцент Камен Воденичаров), който засне откъс от представлението с цел включването му в кратък филм, популяризиращ древното минало на София. Премиерата на спектакъла беше на 12 септември, като на руините се събраха над 300 човека!!!!!
За малко повече от двата месеца същинска работа по създаването на спектакъла бяха изработени всички костюми, маски, огнени шапки и кукли, както и по голямата част от декора и реквизита. В този процес участваха всички членове на екипа (13 човека), както и трима доброволни сътрудници – наши съграждани, пожелали да ни помогнат (Благодарим!). Великолепната музика за спектакъла беше създадена от талантливите композитори Силдар Борисов-Дари и Йордан Владев само за около месец!!!! Постановъчно-репетиционния процес беше изключително интензивен и тежък, но екипът се оказа на висота и се справи с всички предизвикателства (променливо и дъждовно време, физическа и психическа умора, необходимост всичко да става в кратки срокове и т.н.). В крайна сметка спектакълът беше посрещнат много топло от публиката още на откритите и генералните репетиции и предпремиерата и неизменно продължава да се радва на такова посрещане и до сега. Създаване галерия
No comments:
Post a Comment